Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Przychodnia Lekarska "Sanus" Sp. z o.o.
ulica Wolności 182 · 41-800 Zabrze
telefon
Rejestracja:
tel. 32 271 32 61
tel. 32 370 27 05

Zabawa z niemowlakiem, czyli najlepszą zabawką dziecka jesteś Ty.

Gdy na świat przychodzi dziecko rodzice często zastanawiają się jakim będzie człowiekiem. Kim zostanie w przyszłości? Czy będzie zdrowe i silne? Prawidłowo przebiegający rozwój dziecka, również płodowy, doprowadza do wykształcenia fundamentu niezbędnego do dalszego życia. Rozwój jest więc procesem stałym, trwającym nieprzerywanie. Niemowlęta rodzą się z biologiczną potrzebą i pragnieniem uczenia się. Im większą pomysłowością i zaangażowaniem wykaże się rodzic tym lepsza będzie baza dla właściwych relacji dziecka z otoczeniem i jego dalszego  rozwoju.
W świecie zawładniętym rozwojem technologicznym zabawa nie jest już tym, czym była dawniej. Dzieci wzrastają w rzeczywistości otoczonej przez szereg obrazów, codziennie zasypywane są przez setki bodźców. Budowanie wyobraźni w świecie zdominowanym przez filmy, animacje, mobilne obrazy jest nadzwyczaj trudne, ale staje się zarazem wyzwaniem dla człowieka.
Aktywność zabawowa ma dla dziecka szczególny wymiar, bowiem dzięki zabawie poznaje świat i uczy się bycia dorosłym. Dla dziecka jest to normalna i spontaniczna aktywność, której prekursorem jest samo dziecko, ale nim tak się stanie to rodzic musi dostarczyć mu niezbędnych i prawidłowych bodźców.

Ruch zaczyna się już w 6-7 tygodniu życia płodowego, wiąże się to ze współpracą pomiędzy układem mięśniowym oraz nerwowym. Sam układ nerwowy rozwija się już w 13. dniu życia płodowego, ale to właśnie pierwszy rok życia dziecka stanowi kolebkę dla tworzenia systemu połączeń między komórkami nerwowymi. Im więcej bodźców dociera do organizmu tym więcej tworzy się połączeń, ich powtarzalnośc tworzy warunki dla prawidłowego wzrostu i rozwoju.
Dziecko nie potrzebuje drogich i wymyślnych zabawek. Najważniejsza w tym okresie jest obecność najbliższych, miłość i zaangażowanie. Ważne jest więc okazywanie dziecku uczucia w postaci pocałunków, przytulania, głaskania. Wszelkie zabawy muszą być adekwatne do rozwoju fizycznego i emocjonalnego, a także pokrywać się z rozwojem intelektualnym dziecka. Dlatego też bardzo ważna staje się obserwacja nowych umiejętności młodego człowieka.
Dzieci przed ukończeniem 3. miesiąca życia mogą trzymać zabawki w rączce, starajmy się zachęcać dziecko do rozwijania chwytu, podążania wzrokiem za poruszającym się przedmiotem, zabawką, to pozwoli na rozwinięcie mięśni szyi i koordynacji wzrokowej. Ćwiczmy z dzieckiem, poruszając delikatnie jego kończynami (co będzie pomocne w późniejszych aktywnościach dziecka, a także rozwija świadomość własnego ciała). Wychodźmy na spacery, by dać dziecku potrzebne bodźce wzrokowe, ale i często zmieniajmy jego pozycje, by mogło oglądać świat z różnych perspektyw, wykształcić świadomość przestrzeni i równowagę. Dziecko w tym okresie najbardziej kocha słuchać znajomych mu głosów i dźwięków, dlatego tak ważne jest mówienie do dziecka, śpiewanie jego ulubionych kołysanek, łagodne nucenie piosenek itp. Te zabawy stymulują korę przedczołową, która odpowiedzialna jest za rozwój emocjonalny. Śpiew jest też ważną częścią zasypiania, pomaga uzyskać stan relaksacji i bezpieczeństwa. Każdy dźwięk stymuluje ośrodek słuchu w mózgu, im więcej miłych i przyjemnych bodźców słuchowych dociera z zewnątrz tym więcej połączeń neuronowych się tworzy. Jeśli chodzi o bodźce wzrokowe ważne jest zadbanie o obecność przedmiotów i zabawek o żywych i nasyconych barwach. Początkowo dzieci widzą najlepiej kolor czerwony, czarny i biały.

Dzieci pomiędzy 3. a 6. miesiącem życia mogą pełzać, dlatego tak ważne jest zorganizowanie mu niezbędnej ku temu przestrzeni. Nie wyręczaj dziecka, ułóż je w bezpiecznym miejscu, połóż ulubioną zabawkę i daj możliwość do ruchu. Rozwijaj zdolności motoryczne dziecka bawiąc się jego rączkami i nóżkami, stymuluj obracanie się na boki, turlanie, by rozwijać zdolności motoryczne. Dzieci w tym okresie mogą być świadome różnorakich dźwięków, przedstaw je dziecku, wystukuj rytm, śpiewaj piosenki, a przy tym kołysz i huśtaj malucha. Dziecko lubi obserwować twarze, ruchy ust. Mów do dziecka, rób wesołe miny, wydawaj różne dźwięki, zachęcaj do "rozmowy". Rozwijaj zmysł dotyku dziecka stymulując jego skórę różnymi materiałami.
Między 6. a 9. miesiącem dziecko przygotowuje się do czworakowania. Zaczyna bujać się i kołysać w przód i w tył , przez co wzmacnia mięśnie ramion i nóg. Coraz bardziej rozwija się koordynacja wzrokowo-ruchowa, dziecko sięga po przedmioty. Zaczyna samo siadać i siedzieć, wykonuje czynności za pomocą rączek, dlatego ważne jest by miało dostęp do ulubionych zabawek, grzechotek, które na przykład wydają ciekawe dźwięki, będą one zachęcały dziecko do zabawy i manipulowania danym przedmiotem. Bardzo cenne są wszelkie miękkie zabawki, które dziecko może ściskać, a także przedmioty o różnych fakturach. Dziecko uwielbia zabawy z piłką, którą możemy toczyć między sobą. Jeśli maluch zaczyna wspinać się na wszystko w zasięgu wzroku nie zabraniaj mu tej aktywności- ułóż stos poduszek i pozwól mu na wspinaczkę. Stosuj wszystkie dotychczasowe ćwiczenia dla poszczególnych zmysłów- utrudniaj zadania, modyfikuj, współpracuj z dzieckiem. Rozwijaj zmysł dotyku poprzez dotykanie różnych przedmiotów i powierzchni. Zachęcaj dziecko do stukania przedmiotami i wydawania dźwięków, w tym okresie z przyjemnością przysłuchują się różnym natężeniom i wysokościom dźwięku. Puszczaj dziecięce piosenki, śpiewaj kołysanki, wydawaj dźwięki i zachęcaj dziecko do naśladowania (klaskanie, tupanie, pocieranie, stukanie itp.).

Kolejny etap, a więc okres pomiędzy 9. a 12. miesiącem życia dziecka to stopniowy rozwój fizyczny, emocjonalny oraz intelektualny. Dzieci zaczynają pełzać i raczkować, stąd ważne jest zachowanie bezpieczeństwa i dawanie dużej swobody ruchów i poruszania się- zrób tunele, przeszkody na drodze. Maluszki wykonują coraz więcej ruchów nóżkami i rączkami jak np.: kopanie, machanie, kręcenie. Lubią wkładać, chować przedmioty do pojemników, podnosić przedmioty (stymulując tym samym chwyt). Dobrze jest zapewnić dziecku dostęp do wielu zabawek, o różnych kształtach, wielkości i masie. Z czasem przygotowują się do chodzenia z pomocą innych osób, wspinają się na meblach i przedmiotach, są ciekawe otaczającego je świata. Lubią oglądać książeczki, słuchać piosenek, słów wypowiadanych przez rodziców, śledzić mimikę twarzy, naśladować ruchy dorosłych.
Każda czynnośc ruchowa, także ta zabawowa jest dla dziecka kompleksem czuciowo- ruchowym. W nauce określa się to jako doświadczenie sensomotoryczne. Każde prawidłowe bodźce dają prawidowe reakcje. Stumulując zmysły dziecka przyczyniamy się do prawidłowych reakcji w zakresie motoryki dużej, emocji, orientacji przestrzennej, adaptacji, funkcji poznawczych itd. Baw się z dzieckim tak często jak to możliwe. W zależności od bodźców jakie dziecko otrzyma z otoczenia ilość połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi może się zwiększyć bądź zmniejszyć nawet o 25%.

Prychodnia przyjazna pokoleniom pacjentów

REJESTRACJA

Centrala:
tel. 32 271 32 61
Poradnia Ogólna:
tel. 32 370 27 05
Poradnia Zdrowia Psychicznego:
tel. 32 370 27 06
Poradnia Dziecięca:
tel. 32 370 27 04
Poradnia Ginekologiczna:
tel. 32 370 27 07
Rehabilitacja:
tel. 790 700 220